Визначення здатності особи до керування транспортним засобом

Високий рівень травматизму та смертності на дорогах перейшов вже у якусь стадію епідемії. Епідемії, що вбиває та калічить.

Переважна більшість пасажирів підтвердять, що, сідаючи в автобус, чи так звану «маршрутку», вони не мають гарантії, що транспортний засіб - справний, водій - кваліфікований або не перевтомлений, і що він не буде систематично порушувати правила дорожнього руху.

Одним із основних факторів забезпечення безпеки дорожнього руху є стан здоров'я водія. Медичний огляд водіїв проводиться з метою визначення здатності їх до безпечного керування транспортними засобами. У Медичній довідці визначається здатність особи керувати відповідною категорією транспортних засобів, а також термін її дії.

В переважній більшості комісій з медичних оглядів водіїв транспортних засобів не проводяться медичні огляди. Хворі на епілепсію, наркоманію, алкоголізм чи інші хвороби, при яких не дозволяється керувати транспортними засобами, без проблем купують Медичну довідку щодо придатності до керування транспортним засобом (ф. 0-83/о).

Руйнування загальнодержавної системи медичних аспектів безпеки дорожнього руху нашої країни, порушення вимог чинного законодавства посадовими особами, формальний підхід у визначенні стану здоров’я водія, страшні аварії з великою кількістю жертв вимусили звернутися до Вас.

Дискредитована побудована роками система використання бланків суворої звітності. Замовлення та забезпечення бланками суворого обліку закладів охорони здоров’я України наркологічного, психіатричного профілю проводиться через приватні структури, не визначені жодним нормативно – правовим актом.

З метою запобігання проявам корупції, забезпечення ефективного використання державних коштів, створення прозорої системи обігу бланків суворого обліку, попередження зловживань на усіх етапах обігу бланків суворого обліку розроблено проект наказу «Про затвердження Положення про порядок ведення бази даних обліку забезпечення та використання закладами охорони здоров'я бланків Медичної довідки щодо придатності до керування транспортним засобом, форма № 083/о (облікова)».

Міністерство охорони здоров'я України разом з медичною спільнотою останнім часом намагається руйнувати сталі корупційні схеми в діяльності комісій з медичного огляду водіїв (кандидатів у водії) транспортних засобів та виправити помилки попереднього керівництва, але, окремі наслідки тіньових схем виявились надто живучими, а їхні учасники - доволі активними.

Щоденний огляд транспортного засобу механіком, визначення медпрацівником придатності водія до керування транспортним засобом, показники спідометра, завдання на зміну, відмічаються в шляховій листівці.

Завдяки Державній службі України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва шляхова листівка відмінена як документ обов’язковий для перевірки працівниками ДАІ, змінений порядок технічного огляду транспортних засобів, вносяться зміни до порядку і періодичності проведення медичних оглядів кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів, пропонується запровадити єдиний критерій здоров'я для водіння автомобіля це перевірка зору, тому перевіряє водіїв виключно офтальмолог.

Втрачено контроль за проходженням водіями транспортних засобів, які здійснюють перевезення пасажирів чи вантажів, щозмінного передрейсового медичного огляду.

На основі безпідставних зверненнь Всеукраїнської громадської організації «Громадський комітет транспортної безпеки» посадовими особами Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва, зневажаючи чинну законодавчу базу, рішення судів, два роки не погоджуються проектів наказів МОЗ України щодо медичного забезпечення безпеки дорожнього руху.

Треба подивитися, чи не надмірно ми захопилися дерегуляцією. Особливо там, де йде мова про безпеку наших людей.

Це стосується і вантажних перевезень, і, насамперед, пасажирських перевезень, до яких, можливо, вимоги повинні бути більш суворими.

Є гостра необхідність встановити жорсткіший контроль за станом здоров'я водіїв, ступенем їх стомленості - як це вимагають міжнародні правила.

З метою удосконалення нормативно-правового оформлення механізму проведення передрейсових (післярейсових) медичних оглядів водіїв транспортних засобів, покращення організації та якості проведення даних медичних оглядів водіїв транспортних засобів, унеможливлення безконтрольності медпрацівників і керівників автопідприємств уникнути особистої відповідальності за допуск до керування транспортними засобами водіїв, які перебувають у хворобливому стані, у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебувають під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції Міністерством розроблені проектів наказів.

У сфері медичного забезпечення безпеки дорожнього руху діє ряд нормативно-правових документів, що не виконуються, зокрема:

1. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень», яким передбачено у місячний строк з дня опублікування закону врегулювати порядок здійснення контролю за проходженням водіями транспортних засобів, які здійснюють перевезення пасажирів чи вантажів, щозмінного передрейсового медичного огляду.

2. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 березня 2012 року № 140-р «Про затвердження плану заходів щодо реалізації Стратегії підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2015 року».

3. Заходи з розслідування причин дорожньо-транспортної пригоди, що сталася 12 жовтня 2010 року в Дніпропетровської області, затверджені розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.10.2010 № 1951-р.

Чому тисячі громадян України гинуть в ДТП на дорогах нашої держави з вини водіїв транспортних засобів, в яких не визначався стан здоров'я перед виїздом в рейс, які отримали фальшиві медичні документи щодо придатності до керування транспортним засобом ?

Чому відповідно до п. 6.20 Положення про Міністерство охорони здоров’я України, затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року № 467/201, на міністерство як орган виконавчої влади покладена відповідальність щодо порядку і періодичності проведення медичних оглядів кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів не може виконати:

- Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21 березня 2012 р. № 140-р «Про затвердження плану заходів щодо реалізації Стратегії підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2015 року» яким МОЗ України доручено в 2012 році розробити та затвердити:

реєстр медичних працівників, які проводять передрейсові та післярейсові медичні огляди водіїв транспортних засобів, та в установленому порядку подати Кабінетові Міністрів пропозиції щодо його вирішення;

вимоги до матеріально-технічного забезпечення робочих місць медичних працівників, які проводять передрейсові та післярейсові медичні огляди водіїв транспортних засобів;

- Закон України від 05.07.2011 № 3565-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень» передбачено врегулювати порядок здійснення контролю за проходженням водіями транспортних засобів, які здійснюють перевезення пасажирів чи вантажів, щозмінного передрейсового медичного огляду .

Чому Генеральна прокуратура, СБУ, управління по боротьбі з корупцією МВС України, незважаючи на звернення до них, відмовляються розслідувати прояви корупції по забезпеченню ефективного використання державних коштів, створення прозорої системи обігу бланків суворого обліку, попередження зловживань на усіх етапах обігу бланків суворого обліку ?

Серед причин смерті в Україні друге місце посідає смерть від травм, значна частина з яких пов’язана з дорожньо-транспортними пригодами, і зокрема з вини водіїв транспортних засобів, які за станом здоровя не могли та не мали права керувати транспортним засобом.

Настав час нам разом розібратися та визначитись у питаннях забезпечення безпеки дорожнього руху, що врегульовують відповідні завдання і заходи у сфері охорони здоров’я, а також дорученнях Уряду щодо шляхів дотримання положень законодавства.